VIOLONCHELO BARROCO

ESTÁN HIP?

Historically

Informed 

Performance

Todo es una interpretación de lo escrito y dibujado.
El objetivo del intérprete es acercarse lo más posible al texto / las pinturas sabiendo que no hay una verdad absoluta y muchas posibilidades.

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set up

Puente, Bara de Armonía...
Más...

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LA ERA BARROCA


ENTRE 1600 Y 1750 MUCHOS CAMBIOS OCURRIERON EN LAS FORMAS DE MÚSICA PERO NO SOLO: ¡EL "VIOLONChELO" NACio!

La palabra "violoncello" comenzó a aparecer en Italia durante la segunda mitad del siglo XVII. G.C. Arresti fue el primer compositor en mencionar el violoncello en 1665 en "Sonate a 2 e a tre, con la parte del Violoncello beneplacit" Op. 4) 

Desde MONTEVERDI

hasta BACH

un bajo

Lo que hoy llamamos violonchelo barroco no puede referirse a un solo tipo de instrumento.
No se estableció un tamaño durante el período barroco, sino muchos tipos de instrumentos bajo a dentro de la familia del violín.



desde 1500

Number of strings: 4 or 5
Body length: between 79 & 86 cm


Almost all the basses like the one above were cut down to violoncello size after the baroque period.
(Among them, Amati's King bass)



1600

Number of strings: 4 or 5
Body length: between 77 and 80
The first so called "violoncellos"  were bigger than the celli we use nowadays.
 For example, 2 Stradivarius who kept their original size:
The Medici : made in 1690, back length 79.25 cm 
The Servais, made in 1701 back length: 79,2

a partir de 1710

Number of strings: 4 
Body length: around 75,5

 Stradivarius invents a new model of violoncellos : `Forma B piccola di violoncello, with a back length around 75,5cm
For Example:
The Duport, 1711: back length: 75.5 cm
The Davidoff, 1712: back length 75,7cm 



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Reconstruction of  Amati's  "The King" by Roland Houel 
( Built in the mid-16th century)

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EL ARCO BARROCO: 'clip in' (nuez extraíble)


El palo está hecho de madera de serpiente, la nuez es extraible. 
Los arcos con mecanismo de tornillo aparecieron durante el siglo 18, se llaman arcos de transición.
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1620

excerpt from CLAESZ Pieter still-life with music instruments, 1623 

1740

A cellist in Haendel's orchestra
Antes de poner la nuez en sitio
despues de hacer el 'clip' con la nuez

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las cuerdas de tripa

La cuerda de plata y tripa entorchada se inventó durante el siglo XVII.
La y Re son siempre de tripa..

Es importante experimentar una cuerda de sol de tripa pura para entender el instrumento, los tempi. Los violonchelistas barrocos a menudo adoptan una cuerda de sol  de plata y tripa entorchada. La y Re son siempre de tripa.


Visita el capítulo sobre cómo elegir cuerdas para tu violonchelo


ejemplo de juego de Cuerdas 

IV

Silver wound string 
Eq. Ø 4,00 mm 

iII

Ø 2,70mm - Pure "triple" 

iI

HIGH TWIST Darmsaite 

i

Toro sheep gut DISKANT 

SET-UP

La parte la mas complicada.

puente

The shape is almost flat
The inside part of the feet is small or inexistent.
Distance beweeen the strings is wider than on a modern bridge

bara de armonía

What we know:

A Baroque bass bar is:
  • shorter than a modern bass bar
  • generally oriented parallel to the centerline of the instrument, either under the bass bridge foot or in the center of the instrument.

mango

What we can see:
The fingerboard was shorter and wider
Low-set necks
What can be discussed:
Angled or Non-angled necks?
(experience and make your opinion...)

el diapasón

El ángulo de inclinación del diapasón tiene una gran influencia en el instrumento y su vibración. Cuanto mayor sea la inclinación, mas alto será el puente, y mas pression en el chelo.
Otro ángulo para mirar es el ángulo de la cuerda sobre el puente. Mas grande, mas pression.

La principal diferencia entre un violonchelo barroco y un violonchelo moderno no se trata solo de las cuerdas y el arco, sino también de la presión ejercida sobre el violonchelo.


COnclusion

good news, you don't need a stradivarius to play baroque cello! ;)

Almost all the celli of the baroque period have been transformed to modern set up (including neck, fingerboard, bass bar, sound post, bridge, and size for most of the instruments made before 1700). 

Playing a 300 years old wood is not the most important knowing that the cellos in the baroque era were recently made of dry wood not 300 years old wood. An historical set up on a newly made instrument with baroque mesures is, to my opinion, the most authentic approach (and affordable for a musician!).


Interpretation...

By comparing essays, paintings, one can get closer to what might have been the instrument 200, 300, or 400 years ago but what is also important to consider is that the human kind changed, the performer changed, the society and the developpment of the ego of the performer also changed. It is impossible to erase the present, nor the past but only be aware of it.

Once you got the instrument and understand the set up, the tension of the strings, tension of the bow, you can start reading, make your own opinion.

Experiment, search, read, listen, follow your guts ;) !

Next chapters : the bowtechniquepractice, and more to come...


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